Lähetystyö

Raamatunkäännös- ja lukutaitotyö kovai-heimon keskuudessa

Seurakuntamme nimikkölähetit, Wycliffe Raamatunkääntäjät Ritva ja Alan Brown, aloittivat raamatunkäännöstyön Papua-Uudessa-Guineassa, Umboin saarella, kovai-heimon keskuudessa paikallisen seurakunnan kutsusta vuonna 1985. Alku oli hyvin hidasta, kirjaimellisesti ruohonjuuritasolla työskentelemistä, alkaen vaatimattoman kyläkodin pystyttämisestä viisihenkiselle perheelle, sekä kovain kielen oppimisesta ilman kielikoulua ja oppikirjoja. Vuosien kuluessa on tutkittu kansan perinnettä ja kirjattu sitä muistiin, tutkittu kielen fonologiaa ja laadittu aakkosisto, selvitetty kielen rakenne ja laadittu kielioppi, aloitettu sanakirjan kokoaminen, tuotettu suuri määrä kovain kielistä lukumateriaalia yleiseen tarpeeseen, sekä erityisesti vähitellen kehittyneen äidinkielisen alkeiskoulun tarpeisiin. Raamatunkertomukset ovat olleet suosittua lukemista kaikenikäisille. Paikallisen seurakunnan tarpeeseen julkaistiin useita vuosia sitten kovain kielinen laulukirja, josta on tähän mennessä otettu jo neljä painosta. Työn alkuvuosista lähtien on tehty raamatunkäännöstyötä, jonka tuloksena on jo olemassa Uuden testamentin luonnos, 1. ja 2. Mooseksenkirjat sekä lukuisa joukko katkelmia Vanhasta testamentistä, jotka ovat osa jumalanpalveluksissa käytettävää kolmevuotista sunnuntaitekstikokoelmaa. Tavoitteena on saada lopulliseen julkaisuun Uuden testamentin lisäksi nämä kaikki edellä mainitut Vt:n jaksot sekä myös Psalmit.

Kovai heimo asuu Papua-Uuden-Guinean koillisosassa, Umboi-nimisellä saarella. He asuvat saaren sisämaassa, sen vuoristoisemmassa pohjoisosassa, eikä heidän kielensä ole sukua saarella rannikkoalueilla puhutuille kolmelle muulle kielelle. Kovain puhujia on joitakin tuhansia, heidän identiteettinsä on vahva ja kieli on elinvoimainen.

Lisää tietoa Wycliffe Raamatunkääntäjien työstä osoitteissa http://www.wycliffe.fi

Wycliffe Raamatunkääntäjät ry
Yliopistonkatu 58 B. 5. krs
33100 Tampere
puhelin 050 347 4687
info_finland(at)wycliffe.org

Ritva ja Alan Brown
Kovai kylät Umboilla
Umboin saari

Markus,Hanna ja Lahja Rokosa ovat seurakuntamme lähettejä vuoden 2023 alusta.

Rokosat ovat perheenä olleet Bulgariassa vuodesta 2017.

He toimivat paikallisen Christ’s Evangalical Church shalom työyhteydessä. He ovat perustaneet paikallisen viadia Vratsa järjestön,jonka kautta avustavat sosiaalisia laitoksia ja yksittäisiä ihmisiä. Heidän pääasialliset vierailu ja avustus kohteet ovat Vratsan kaupungissa. Heidän näkynään on perustaa puolimatkan koti lapsille ja nuorille jotka ovat vailla oman perheen huolenpitoa.

Kaiken työn ydinajatus on evankeliumi, jonka kautta ihminen löytää identiteetin Jumalan lapsena, sekä seurakuntaperheen kasvun tueksi ympärilleen.

Jaakobin kirje 1:27.

Voit tukea lähettiemme työtä ohjaamalla vapaaehtoisen lahjoituksesi seurakuntamme tilille oheisella viitteellä tai viestillä

Tilinro: Länsi-Suomen OP FI07 5700 8120 3242 93
Viite: 2228
Viesti: Lähetystyö

Seurakuntamme rukouslähettinä toimivat Markku Koski Fuengirolassa ja Heli Jaakkola Mallorcalla.